Kjøpt og betalt for en mobil på Finn som jeg aldri har mottatt. Hva nå?
Gutt, 20
Hei, jeg har sent i februar kjøpt en mobil med frakt uten fiks ferdig på finn for 6500kr. Selger sa fiks ferdig var mye styr. Han har bra vurderinger og er vurdert med fiks ferdig, så jeg stolte på han. Han utsatt å sende den en del, og til slutt sendte han plutselig mobilen som brevpost uten sporing og hadde ikke skrevet postnummer. Jeg hadde prøvd å hjelpe han med å kontakte posten, men mobilen kom aldri. Han forklarte den 12. Mars at han måtte betale meg tilbake når han fikk lønning. 20. Mars, sa han dette ville være 15. April, men jeg fikk aldri pengene, og måtte varsle han om at jeg skulle kontakte politiet innen neste mandag, hvis jeg ikke fikk dem. Dette fikk han til å gi 3000 kroner, men nå sitter han og gir enda en frist 15 mai. Er det ingenting jeg kan gjøre mot dette? Han utsetter alt sammen, og det er bare når jeg varsler han, at han oppdaterer meg eller gir noe. Nå sier han at jeg ikke kan gi han noe frist på MINE penger. Hva kan jeg gjøre?
Svar
Hei og takk for spørsmålet ditt! 
Vi forstår det slik at du har kjøpt en Iphone via Finn.no som du ikke har mottatt og at du nå lurer på hva du kan gjøre videre.
Det vil utgjøre et kontraktsbrudd om du ikke får varen levert i henhold til det som er avtalt mellom deg og selgeren. I slike tilfeller kan du enten fastholde kjøpet og kreve å få varen levert, eller kreve pengene dine tilbake.
Dersom selgeren verken utleverer telefonen eller tilbakebetaler deg kan du forsøke følgende klagemuligheter:
Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet kan mekle mellom deg og selger i slike saker. Det må betales et saksbehandlingsgebyr på 262 kroner før saken registreres. 
Merk at mekling er frivillig og motparten kan ikke pålegges å delta. For at Forbrukertilsynet skal kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til motparten. 
Hvis mekling ikke fører til en løsning, kan saken behandles av Forbrukerklageutvalget. Det koster 1 314 kroner å få behandlet saken. Saksbehandlingen er skriftlig, og utvalget kan treffe en bindende avgjørelse basert på dokumentasjonen som er sendt inn.
Forliksrådet
Alternativt kan saken behandles i forliksrådet, som er første instans i domstolene. Det må betale et rettsgebyr på 2 023 kroner for å få saken behandlet, og i enkelte tilfeller er det også møteplikt. Den som taper saken, blir som regel dømt til å betale sakens kostnader.
For mer informasjon kan du ringe 02800 og be om å bli satt over til forliksrådet, eller gå inn på Politiets nettsider: Forliksrådet – Politiet.no.
Inndrive pengekrav
Hvis den som skylder deg penger ikke protesterer på pengekravet ditt, kan du ta direkte kontakt med Namsmannen for å få hjelp med å få pengene dine tilbake. Det må betales et gebyr for tvangsinndrivelsen, men du kan fremme krav om at inndrivelseskostnadene legges til motpartens skyldige beløp. Fremgangsmåten finner du her: Begjære utleggsforretning – Politiet.no.
Håper dette kan være i hjelp videre i saken din!
Vennlig hilsen Forbrukerrådet i samarbeid med Ung.no
Besvart: 30.4.2025
Oppdatert: 30.4.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål