Spørsmål og svar

Blitt svindlet på Finn. Hvor kan jeg klage?

Gutt, 16

Jeg ønsker juridisk råd angående en svindelsak på Finn.no. Jeg skulle kjøpe en PS5 og avtalt å betale 3000 kr først og 3000 kr etter levering. Jeg betalte første beløp på 3000 kr via Vipps, men PS5-en ble aldri levert. Jeg har dokumentasjon: Vipps-kvittering, skjermbilder av annonsen og meldinger med selgeren. Jeg har også bilde av passet til selgeren siden han sendte det og vet hvor han bor. Han har byttet telefonnummer etter greia , så jeg har kun et gammelt nummer. Jeg har kontaktet politiet, men de sa at de har lite kapasitet og at saken mest sannsynlig vil bli henlagt. Jeg ønsker å vite: Hvilke juridiske skritt kan jeg ta for å få pengene tilbake? Er det realistisk å bruke forliksrådet i denne situasjonen? Kan jeg bruke reklamasjon via banken eller Vipps, og hvor stor sjanse er det at pengene blir tilbakeført? kan man ha rett på reklamasjon hvis man bruker vipps som betalingsmiddel Finnes det andre rettigheter eller tiltak jeg kan bruke mot selgeren for å få tilbakebetaling takk

Svar

Hei,

Så kjedelig at du har blitt lurt på Finn. Du er dessverre nok ikke den eneste. Når det gjelder hvilke skritt du kan ta videre, kan jeg gi deg noen råd rundt mulige veier videre.

Når du vippser til privatpersoner, kan du ikke reklamere til Vipps eller banken. Det er kun når du betaler med kort til næringsdrivende at banken kan fungere som mellomledd for reklamasjon.

Når det gjelder forliksrådet, må du vurdere kost/nytte. Det koster 2023 kr å få saken behandlet, og det er ikke alltid du kan kreve at motparten dekker disse kostnadene. Du kan ringe politiets sentralbord og be om å bli satt over til forliksrådet hvis du vil undersøke om dette er veien å gå. Du kan også lese mer om Forliksrådet her: Forliksrådet - Politiet.no

Et lavterskel-alternativ er å klage til Forbrukertilsynet for mekling. Dette koster 262 kr. Siden du kjenner navnet til selgeren, kan du melde saken dit. Behandlingen skjer via telefon og e-post, og målet er å komme til enighet gjennom mekling. Mekling er frivillig, det vil si at dersom motparten ikke møter opp, vil ikke saken kunne mekles. Behandlingstiden kan være lang, men det er en rimeligere vei enn forliksrådet. Les mer om mekling her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet

Håper dette er nyttig for deg og lykke til videre med saken din!

Vennlig hilsen Forbrukerrådet i samarbeid med Ung.no

Besvart: 2.10.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål