Spørsmål og svar

Skal jeg bare prøve det beste jeg kan fram til 10. med fransken?

Jente, 15

Hei, jeg har aldri vært god i fransk. Jeg går i 9 trinn nå og klarer ikke å henge lenger med. Jeg er egentlig en normal elev men gjennomsnitt ca 4. Men i fransk har de siste 3 prøvene gått fra 2+ til 2-. Det som ødla alt motivasjonen var i dag. Jeg fikk tilbake prøven og læreren komm bort til meg og spurte om vi kunne snakke i gangen. Hun lurte på om jeg hadde dysleksi og hvis jeg ikke viste kunne hun spørre helsesøster om jeg kunne ta dysleksi prøven. Vet egentlig ikke hvorfor men det gjorde veldig vondt når hun sa det. Føler ikke dysleksi er en unnskyldning på hvorfor jeg ikke forstår fransk. Synes dere jeg burde slutte og snakke med læreren om det, eller bare prøve det beste jeg kan helt til 10 trinn og bare bli ferdig etter det? Takk!

Svar

Hei!

 

Kanskje det kan være lurt med en samtale med kontaktlæreren din om dette? Det kan være godt å få luftet situasjonen med en som kjenner deg godt, og som derfor også kan gi deg gode råd.

Du kan kanskje også ta en prat med rådgiveren på skolen din? Rådgiveren kan sammen med deg finne ut hvilken betydning 2.fremmedspråk har for ditt valg av videregående utdanningsprogram. Sammen kan dere finne noen gode mål du kan sette deg, og som eventuelt kan hjelpe deg med økt motivasjon for 2.fremmedspråk. 

Når det gjelder dysleksi generelt, så kan en slik vanske gjøre det vanskeligere med skriving/rettskriving og med lesing, i alle språk. Men muntlig innlæring av fransk burde ikke være noe vanskeligere for en med dysleksi enn for en elev uten.

En dysleksidiagnose vil i seg selv heller ikke forandre eleven, men det vil gi rettigheter til ekstra tilrettelegging, for eksempel ved prøver og eksamener, og til ekstra stipend ved studier etter videregående. Og så fins det hjelpemidler og programmer som kan øve opp lese- og skriveferdighetene. 

Uansett er det du som bestemmer om dette er en test som er noe for deg! Og fransklæreren skulle nok ha undersøkt først, før dette ble et tema som ble tatt opp med deg. Det er nemlig lærers plikt å undersøke om elevene har vansker, og til å gi tilpasset undervisning i forhold til dette. Alle elever, uansett diagnoser eller ikke, har rett på slik tilpasset opplæring.

Lykke til!

Vennlig hilsen lærer/rådgiver, ungdomsskole, ung.no

Besvart: 16.3.2021

Oppdatert: 16.3.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål