Spørsmål og svar

Ble ikke lukket inn til konserten - hvilke rettigheter har jeg?

Annet, 20

Hei! Jeg hadde kjøpt billett til en konsert nå i helga. Dørene åpnet kl 21, og vi der ikke så lenge etter. Vi ble stående i kø i langt over en time utenfor lokalet, og konserten begynte mens vi var i kø. Så ble vi stående i kø også inni lokalet, og ble fortalt mens vi venta at vi ikke ville slippe inn i rommet der artisten opptrådte da det var fult og at vi måtte finne på noe annet å gjøre for det var ikke vits å vente. Det er MANGE som står i kø og vil inn. Da finner vi ut at også andre deler av bygget er stengt av og at det er svært lite å ta seg til i en lang periode mens konserten pågår. Vi sendte mail til arrangøren og ba om refusjon, men fikk til svar om at det ikkr var mulig da vi hadde sluppet inn på bygget, selv om vi ikke slapp inn på konserten. Det jeg lurer på er om det er lov til å selge for mange billetter til et slikt arrangement, og ikke lar oss se konserten og i tillegg ikke har noe annet å tilby?

Svar

Hei.

Det du beskriver er en ganske alvorlig situasjon, spesielt hvis arrangøren har solgt flere billetter enn det faktisk er plass til på selve konsertområdet. Når det gjelder om det er lov å selge for mange billetter, så kan dette falle inn under villedende markedsføring eller brudd på kontraktsvilkår, siden du har betalt for å få oppleve konserten, ikke bare å komme inn i bygget.

Hvis arrangøren ikke kan levere det du har betalt for – i dette tilfellet tilgang til konserten – kan du ha rett til refusjon eller erstatning, selv om du ble sluppet inn på bygget. Arrangøren har en forpliktelse til å sørge for at billettkjøpere faktisk får oppleve det de har betalt for. Det å nekte refusjon fordi du kom inn i bygget, men ikke selve konserten, er ikke rimelig, spesielt når dere ble informert om at det ikke var plass.

Skriftlig klage
Jeg anbefaler at du tar skriftlig kontakt med arrangøren og forklarer dine rettigheter i denne situasjonen. Du kan en legge til en utbetlingsfrist på syv dager. Du kan også informere om at du vil ta saken videre dersom pengene ikke er utbetalt innen fristen. Du kan nevne at du også har krav på forsinkelsesrenter og vil kreve det dersom du må ta saken videre.

Klageinformasjo
Dersom du ikke får kjøpesummen refundert, kan du ta saken til Forbrukertilsynet. Det koster 255 kr, men du kan skrive i klagen at du vil ha at den tapende parten skal dekke gebyret. Du kan lese mer om klageprosedyren her og registrere saken her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 21.10.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål