Har jeg fortsatt angrerett, selv om jeg har fått innholdet levert?
Gutt, 19
Hei Jeg kjøpte et produkt/tjeneste/informasjon. Tjenesten går ut på at jeg får hjelp med å starte en dropshipping bedrift mot at jeg betaler. Produktet ble kjøpt den 20.03.2023, og samme ettermiddagen angret jeg meg og sa jeg ønsket å benytte angrerett. I dag fikk jeg svar hvor de sier de ikke tilbyr refund. I sammenheng med kjøpet skrev jeg under en kontrakt hvor det står: Deltager har 14-dagers angrerett fra signeringen av avtalen, denne frafaller når personen har fått tilgang til kursets innhold. Tilgangen til "produktet/tjenesten" fikk jeg 5-10 minutter etter at kontrakten ble signert. Så hadde egentlig kun 10 minutter angrerett, ikke 14 dager. Er det lovlig/mulig å "unngå" angreretten på denne måten? Setter veldig pris på om dere kan vurdere denne saken.
Svar
Hei! 
Jeg får ikke gitt en konklusjon i saken din, siden hver enkelt sak må vurderes konkret. Men jeg kan si litt om hva regelverket sier her. 
Jeg forstår dette kurset er en form for digitalt innhold, som du får tilgang på etter at du har signert avtalen. Digitalt innhold, som ikke blir levert fysisk (på f.eks CD eller DVD) er i utgangspunktet unntatt fra angreretten. 
Angrerettloven § 22 sier følgende: 
Angreretten gjelder ikke avtaler om n): levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium, dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke og forbrukeren erkjenner at angreretten dermed går tapt 
Så du kan på en måte si at det er lov å "unngå" angreretten i slike tilfeller. Men: Dette forutsetter at du har gitt et uttrykkelig samtykke til at dette er ok. Det er ikke nok at de skriver generelt i avtalen at angreretten din går tapt. De må for eksempel ordne en avkrysningsboks, under bestillingen, hvor du krysser av for at du er kjent med at angreretten går tapt, og at du samtykker til at de kan levere innholdet med én gang. 
Hvis du ikke har krysset av i en slik boks eller lignende, så har du egentlig ikke samtykket uttrykkelig. Da har du fortsatt angrerett, selv om du har fått levert innholdet. 
Dersom dette er tilfelle, råder jeg deg til å klage til de som har levert dette innholdet. Be om angrerett, og at de betaler tilbake pengene. 
Hvis dette ikke løser seg, kan du:
A) Kontakte Forbrukertilsynet, dersom dette firmaet holder til i Norge. De kan hjelpe deg å mekle i saken, eller; 
B) Kontakt Forbruker Europa, dersom firmaet holder til utenfor Norge, men innenfor EU/EØS. De kan gi deg råd om hva du kan gjøre videre i saken. 
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 31.3.2023
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål