Spørsmål og svar

Jeg gjorde en feil på jobb, og kunden vil ikke handle mer hos meg.

Gutt, 20

Jeg jobber i matbutikk, og gjorde en feil her om dagen som jeg har mye skyldfølelse for. En kunde spurte om å få noen butikkstekte rosinboller pakket, noe som jeg tilbydde meg å gjøre. Hva jeg gjorde feil var å ikke ha brukt engangshansker med en gang jeg tok på bollene. Kunden minte meg på om dette, og la også til at jeg måtte kaste de bollene jeg nettopp hadde tatt på. Dette er ting som jeg vet at jeg er forventet til å gjøre, ettersom jeg har jobbet i matbutikk en god stund. Men istedenfor å gjøre dette, la jeg dem tilbake i buret sammen med de andre bollene. Jeg ikke hva jeg tenkte på, men gjorde det likevel. Kanskje var jeg litt stresset i den situasjonen. Det hele endte med en dårlig kundeopplevelse, og kunden sa at han ikke hadde lyst å handle hos meg. Jeg er helt fortvilet. Hvordan kunne jeg ha gjort en så dum feil? Min ugjennomtenkte handling har ført til at jeg har feilet som en representant for butikken min. Hva hvis jeg mister jobben min?

Svar

Hei.

Så fint at du skriver til ung.no.

Jeg forstår godt at du ble stresset i situasjonen, og jeg synes ikke kunden din trengte å være så ubehagelig. Det var en ufin måte å snakke til deg på.

Alle gjør feil innimellom. Da gjelder det å be om unnskylding, og forsøke å ikke gjøre samme feil om igjen. Du har sikkert lært din lekse, om å ikke ta på uinnpakkede varer uten hansker.

Det er nok smart å også snakke med sjefen din, det er alltid bra å være ærlig.

Jeg synes ikke du trenger å ha skyldfølelse. Det er helt normalt å gjøre feil innimellom.

Jeg ønsker deg alt godt.

Lykke til!

Med vennlig hilsen helsesykepleier

Besvart: 3.6.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål