Påvirker det vitnemålet mitt om jeg å få avslag på permisjon?
Gutt, 15
Hei Jeg har søkt om permisjon fra 19. juni og fått avslag. Jeg går på 9. trinn. Påvirker det vitnemålet mitt?
Hei
Hvis du er borte fra skolen uten godkjent permisjon, regnes det som ugyldig fravær. Fraværet føres opp på vitnemålet ditt på 10. trinn.
Det viktige er at du ikke har så mye fravær at læreren din ikke har vurderingsgrunnlag og kan gi deg karakter i et fag. Nå på slutten av året er vurderingene ferdig. Du har fått vist hvor mye du har lært til nå. Å ta tidlig sommerferie vil ikke ha noen praktisk betydning for karakterene dine. Likevel vil jeg anbefale at familien din legger ferier til skolens ferier, særlig på 10. trinn.
God ferie.
Vennlig hilsen rådgiver og ungdomsskolelærer for ung.no
Besvart: 8.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål