Angrer på en kurs-avtale - hva kan jeg gjøre?
Gutt, 19
Hei. Jeg har «signert» en avtale med en bedrift som gjør at jeg skylder de 40,000kr. Dette var et kurs jeg kjøpte. Jeg angret meg fort og avsluttet kurset. Nå krever de disse pengene. Jeg har aldri signert noe selv men trykte på navnet mitt som ble en slags signatur på kontrakten. Dette er det eneste som er signert. er dette juridisk bindende? Må jeg betale? I ettertid fant jeg ut av at det ikke var noen angrerett men jeg føler meg litt «lurt». De pusha veldig for å få meg til å «signere» før jeg rakk å lese alt. Er signaturen min jeg ikke fysisk har skrevet ned juridisk bindene?
Svar
Hei Gutt 19 år.
Når det gjelder digitale signaturer, er de som regel juridisk bindende på lik linje med fysiske signaturer. Dette forutsetter at du hadde muligheten til å lese og forstå avtalen før du signerte, selv om du kanskje ikke følte at du fikk tid nok til det.
Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å angre på kjøp gjort via fjernkommunikasjon, som nettbaserte kjøp eller telefonsalg, men du sier at avtalen ikke inkluderte angrerett. Hvis avtalen faktisk ikke hadde en angrerett, kan det være grunnlag for å klage på avtalen, dersom det var en avtale som ble gjort via fjernkommunikasjon.
Avtalevilkårene
Se nærmere på avtalen og hvordan signaturen din ble innhentet. Var det tydelig hva du godtok? Hvis ikke, kan dette gi deg et bedre utgangspunkt for å klage.
Skriftlig klage
Send en skriftlig klage og forklar at du følte deg presset til å signere uten å få tid til å forstå vilkårene. Hvis du kan bevise at du ikke fikk tilstrekkelig informasjon eller tid, kan du ha et godt grunnlag for å forhandle om å redusere eller frafalle kravet. Du kan legge til at de er pliktige til å legge ved et angrerettskjema, hvilket de ikke gjorde.
Vi blir ikke enige
Hvis det ikke hjelper, å sende en skriftlig klage kan du klage saken inn for mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 14.10.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål