Problemer med fukt og garderobe på arbeidsplassen
Gutt, 20
Hei, vil varsle Arbeidstilsynet om dårlige forhold på jobb. Blant annet at jeg ble spurt om min seksualitet av en ansvarlig, det ikke er egne garderober for menn og egne for kvinner. Vi er 16 ansatte pluss kjøpmann. Har heller ikke eget skap til å låse verdisaker da alle skapene er okkupert. Har flere ganger sett at vann drypper fra taket både i butikken og i lageret. Vil kontakte Arbeidstilsynet direkte og ikke ta det opp med sjefen da jeg føler dette ikke skal bli tatt seriøst. Jeg får hele tiden høre av kollegaer også at de klager på andre kollegaer fordi de tror f.eks ikke noen faktisk er syke.
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt med Arbeidstilsynet!
Du beskriver forhold som kan være brudd på kravene i arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrifter. Her finner du en kort forklaring på hva arbeidsgiver plikter å gjøre, og hvordan du kan varsle eller tipse dersom forholdene ikke blir fulgt opp.
Har ikke eget skap til å låse inn verdisaker
Arbeidsplassen din skal ha garderobe slik at du kan låse inn tøyet ditt i arbeidstiden, og der det er nødvendig skal det i tillegg være låsbare avlukker for å sikre mot tap av verdisaker. Dette står i arbeidsplassforskriften §3-4.
Krav om atskilte garderober for kvinner og menn
Som klar hovedregel skal det være kjønnsdelte garderober for kvinner og menn. Det skal sikre at virksomheten kan sysselsette både kvinner og menn.
En atskilt garderobeløsning kreves normalt i virksomheter der arbeidstakerne må skifte til eller fra arbeidstøy. Det er behov og den enkeltes integritet må legges til grunn for vurderingen.
Les mer på vår temaside Krav til garderober på arbeidsplassen
Vann som drypper fra tak i butikk og på lager
Arbeidstakere i arbeidslokaler med fukt, råteskader eller mugglukt har økt risiko for luftveissymptomer, luftveisinfeksjoner og astma.
Arbeidsgiver din skal sørge for å iverksette tiltak som er nødvendig slik at du og kollegaene dine ikke utsettes for helseskadelige stoffer som skyldes fuktskade. Dette følger av arbeidsmiljøloven §3-1 og arbeidsplassforskriften 2-14.
Les mer på vår temaside Inneklima og luftkvalitet på arbeidsplassen
Her er noen fremgangsmåter du kan bruke for å varsle
- Jobben din skal ha rutiner for varsling hvis den har fem eller flere ansatte. Der står det hvordan du varsler, og hvordan varslet blir behandlet og fulgt opp.
- Si fra til nærmeste leder, eller til dennes leder hvis lederen er problemet.
- Du kan også si fra til verneombud eller tillitsvalgt, som tar saken videre.
Hva skal et varsel inneholde?
Et varsel bør inneholde konkret og tydelig informasjon om det kritikkverdige forholdet. En saklig og presis beskrivelse er viktig ved både intern og ekstern varsling. Varselet bør beskrive:
- Hva har skjedd?
- Hvem er involvert?
- Hvor skjedde det? Hvor ble det oppdaget?
- Når skjedde det?
- Har det skjedd flere ganger?
- Var det vitner til stede?
Legg ved konkrete eksempler og bevis/dokumentasjon dersom det finnes.
- Du kan lese mer om hvordan du kan varsle på vår temaside Slik kan arbeidstakere varsle om kritikkverdige forhold
Tips til Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet har myndighet å pålegge din arbeidsgiver å gjøre tiltak for å få stoppet de forholdene du nevner. Så hvis du mener arbeidsgiver ikke tar ansvar, kan du tipse Arbeidstilsynet på arbeidstilsynet.no
Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
For å gi deg et best mulig svar, bruker vi ofte kunstig intelligens som støtte. Spørsmålene ditt blir alltid lest av mennesker, og svaret kvalitetssikres av fagpersoner. Du får altså svar fra mennesker – med litt hjelp av teknologi.
Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende informasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.
Besvart: 12.11.2025
Vi har valgt ut dette for deg
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål