Spørsmål og svar

Lang ventetid på PC-reparasjon - mine rettigheter?

Jente, 20

Det har nå gått mer enn 1,5 måneder siden jeg leverte inn PC-en min til service hos Elkjøp den 23. januar, og jeg har fortsatt ikke fått den tilbake. Som student er jeg avhengig av PC-en, og jeg er bekymret for den lange ventetiden. Kostnaden for reparasjonen er 4500 kr, som jeg har takket ja til å betale. Gitt den lange ventetiden, har jeg da rett til å be om en reduksjon i prisen, eller er det mulig å få kompensasjon i henhold til loven?

Svar

Hei Jente 20 år.

Du kan ha krav på å heve avtalen eller kreve erstatning for økoniomiske tap avhengig av situasjonen.

Heving av kjøpet
Det kan være mulig hvis ventetiden er vesentlig lengre enn normalt og utgjør et betydelig problem for deg.

Prisavslag
Du kan spørre om det, men det er ikke en lovbestemt rett du har. Du kan argumentere med at forsinkelsen er vesentlig lengre enn det som anses som vanligt.

Erstatning for økonomisk tap
Du kan kreve erstatning fr økonomiske tap hvis du kan dokumentere at forsinkelsen har påført deg ekstra kostnader (f.eks. leie av en erstatnings-PC).

Vi anbefaler at du etterspør en låne pc, selv om du ikke kan kreve det er det lov å spørre.

Du bør kontakte Elkjøp skriftlig og vise til dit akutte behov og kreve en rask løsning.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 19.3.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål