Spørsmål og svar

Har kansellert en SAS flyreise pga. pilotstreik-Hvilke rettigheter har jeg?

Jente, 16

Hei Jeg er en 16 år gammel jente og har et spørsmål angående SAS streiken. Jeg moren min og bror har bestilt biletter til hellas om 2 uker, for å møte bestemor som er alvorlig syk der (hun bor alene der) Så det er veldig viktig at vi kommer oss dit ned på den dato. Problemet et at vi har bestilt føybiletter med SAS, og nå er jo det over 900 piloter som er gått ut i streik - over halvparten av flyene blir innstilt. Vi ville ikke ta sjansen å vente til da for det er jo en stor sjanse at det ikke blir fly. Så vi bestilte nye billetter med et annet flyselskap. Og nå lurer jeg på hva vi skal gjøre med SAS-billettene. Det står på SAS nettsiden at reisende har all rettighet til å få full refresjon og pengene tilbake, eller ombookinh av nytt fly seinere. Men når vi kommer til det vi skal kansellere og få refresjon, så står det at det ikke er mulig å få mer enn 500kr. Det er en krisesituasjon og vi tar ikke sjanser å vente til sas innstiller flyet. Pengene fra SAS må vi ha tilbake lik

Svar

Hei Jente 16 år.

Du må huske på at det finnes mange billettyper og hvilke rettigheter du har kommer an på hvilken billettype du har kjøpt.

Vi har anbefalt at man ikke selv kansellerer reisen fordi så mister man sin rett til å kreve ombooking hvis flyet blir kansellert eller mister krav på refusjon hvis du har kjøpt ikke refunderbare billetter.

Jeg anbefaler at du kontakter Forbrukerrådets veiledningstelefon som kan stille deg oppfølgningsspørsmål om billettypen og gi deg svar på det du lurer på.

I juli har veiledningstelefonen åpent fra kl. 09.00-11.00. Du kan ringe de på 23 400 500.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 7.7.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål