Spørsmål og svar

Hva velger jeg på VGS når jeg går i 9. trinn og er skolelei?

Jente, 14

Jeg er lei av skole allerede i 9ene klasse, jeg vet ikke om jeg skal ta yrkesfag eller studiespesialisering. I yrkesfag er det ingenting som høres spesielt gøy ut, og studie høres slitsomt ut

Hei

På 9. trinn er det mange som føler at de snart må velge og blir både stresset og lei.

La meg starte med å si at du fortsatt har god tid. I løpet av det neste året får dere mye informasjon om de ulike linjene og alle mulighetene. Rådgiver kan hjelpe deg om du syns dette er vanskelig. Rådgiver kan vise deg tester som kan hjelpe deg med å velge. Ofte er elevene på skolebesøk på VGS og eller på utdanningsmesse og snakker med andre, eldre elever. Det er til god hjelp for mange.

Om du syns det er et stort valg kan du tenke på at du velger hva du skal gjøre i de neste tre årene og ikke hva du skal gjøre resten av livet. Veldig få 14-15 åringer vet hva de vil bli.

Tenk litt på hva du liker å gjøre og hva du trives best med. Er det praktiske eller teoretiske ting? Studiespesialisering er mer teoretisk. Yrkesfag er mer praktisk og konkret.

Lykke til og se gjerne på artiklene jeg har lagt ved til deg.

Vennlig hilsen rådgiver og ungdomsskolelærer for ung.no

Besvart: 16.2.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål