Spørsmål og svar

Hvorfor står det frikort ikke oppnådd når jeg har betalt frikortbeløpet?

Jente, 19

Hei. Jeg ser på helsenorge at jeg har betalt nok i år til å oppnå frikort, men likevel står det at «frikort ikke oppnådd». Hva er feil? Hvordan får jeg tak i dette frikortet og hvordan bruker jeg det?

Svar

Hei

Jeg forstår godt at du lurer på det.

Frikort er en automatisk løsning, og du får frikortet ditt innen tre uker etter at du har betalt over 3165 kroner i godkjente egenandeler. Apotek, fastlege, andre behandlere og tjenesteyter skal rapportere inn dine godkjente egenandeler innen 14 dager. Det er en forutsetning at dette er gjort for at du skal få frikortet ditt innen 3 uker.

Det er noen utgifter som ikke inngår i frikortet som godkjente egenandeler, og som du selv må betale. Dette kan for eksempel være utgifter til utstyr som er nødvendig for behandlingen din hos fastlege eller på legevakt.

Hvis du har betalt for mye i godkjente egenandeler, vil dette bli automatisk tilbakebetalt til din konto. Det kan være lurt å ta vare på kvitteringer for egenkontroll. Hvis du ikke har fått frikortet innen tre uker, eller du mener det er noe feil, kan du ringe veiledning Helsenorge på telefon 23 32 70 00.

Hvis du trenger å vise frikortet, finner du det digitalt på Helsenorge når du har oppnådd frikortbeløpet. Du finner mer informasjon om frikort her: Frikort for helsetjenester - Helsenorge

Med vennlig hilsen

Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no)

Besvart: 18.9.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål