Jeg har kjøpt noe jeg ikke får brukt, og har dårlig samvittighet
Jente, 16
Hei! Kjøpte noe til 320 kr og har spart lenge, innsp at det jeg kjøpte kan jeg ikke bruke pg mistet i tillegg kvitteringen sp kan ikke bytte eller returnere. Kan heller ikke selge videre denne tingen og har np SYKT dårlig samvittighet for at jeg ikke fpr gjort noe med det jeg kjøpte jeg brukte jo over 300kr! Er det riktig å ha dårlig sambittighet for dette? Hjelp tenker på det hele tiden
Svar
Hei!
Det føles aldri gøy å kjøpe noe du ikke får bruk for. Men jeg synes ikke du skal gi deg selv dårlig samvittighet på grunn av dette. Sånn er livet noen ganger: Av og til blir ikke ting helt som man hadde tenkt. Det er helt ok, og kan skje hvem som helst!
Hvis du kjøpte denne tingen i nettbutikk, så har du som hovedregel en angrerett på 14 dager, fra du mottok denne tingen. Hvis butikken ikke har gitt deg informasjon om angreretten din, så er angreretten din på 12 måneder.
Dette betyr at du kan angre på kjøpet, dersom du kjøpte tingen på nett, og dersom det er under 14 dager (evt. 12 måneder) siden du fikk den. Da er det ikke noe krav om å vise fram kvittering. Du må kun kunne bevise at du har kjøpt tingen fra den butikken, for eksempel et bestillingsbevis/ordrebekreftelse.
Hvis du kjøpte tingen i en vanlig butikk, så har du dessverre ikke angrerett. Da er det butikken selv som bestemmer om du kan bytte/returnere tingen.
Jeg råder deg til å sende en e-post til butikken, hvor du kjøpte tingen. Spør om du kan bruke angrerett (hvis det er en nettbutikk), eller om de i det minste kan la deg bytte (hvis det er en vanlig butikk.
Jeg håper du får best mulig løsning på saken! Men forsøk å ikke bekymre deg så mye for dette. Alle kan ha uflaks, og det er lov!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 31.7.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål