Spørsmål og svar

Kunne bevise at jeg hadde billett pga manglende mobildata - Fikk bot.

Gutt, 15

Hei, når man er på bussen og ikke har mer mobildata, da kommer man seg ikke inn på billett appen skyss. Det skjedde med meg og de kom vektere. Jeg sa jeg hadde billett, noe jeg hadde, men fikk fortsatt bot. De nektet å la meg låne deres mobildata. Hva er riktig i denne situasjonen, har de lov til å nekte det?

Svar

Hei Gutt 15 år.

Når du bruker for eksempel Ruters mobil app aksepterer du avtalevilkårene som de har utformet. Ruters avtalevilkår sier at det er ditt ansvar å ha ha tilstrekkelig nettdekning under kjøpsprosessen slik at du får kjøpt billett og at du må ha på datatrafikk ved billettkontroll, slik at du får vist dagens bilde og kontrollkode til billettkontrolløren.

Du kan lese Ruters avtalevilkår her: Betingelser for bruk av RuterBillett-app | Ruter

Dersom du kan bevise at du rent faktisk hadde billett anbefaler vi at du sender en skriftlig klage og legger ved kopi av din billett i klagen. Du kan skrive at du finner det urimelig at du ikke i ettertid kan få slettet boden når du rent faktisk kan bevise at du hadde billett ved tidspunktet for billettkontrollen.

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 15.9.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål