Spørsmål og svar

Billettkontroll på bussen.

Jente, 15

Hei. Jeg og to venner var kjørte buss og når jeg gikk på bussen kjøpte jeg billett. Samtidig kom det billettkontroll på bussen. De kom bort til oss og vennene mine fikk ikke bot siden de hadde månedskort. Jeg fikk bot fordi min billett ikke var gyldig enda, selvom jeg hadde kjøpt den. Jeg fikk og ikke kjøpt billett før jeg gikk inn på bussen siden jeg ikke hadde 4g og fikk ikke til å låne fra vennene mine før vi kom inn på bussen. Er dette lov av vekterne? Jeg hadde jo kjøpt billett, men det tok tid og fikk ikke kjøpt før fordi jeg hadde ikke 4g.

Svar

Hei.

Når du bruker for eksempel Ruters mobil app aksepterer du avtalevilkårene som de har utformet. Ruters avtalevilkår sier at det er ditt ansvar å ha ha tilstrekkelig nettdekning under kjøpsprosessen slik at du får kjøpt billett og at du må ha på datatrafikk ved billettkontroll, slik at du får vist dagens bilde og kontrollkode til billettkontrolløren.

Du kan lese Ruters avtalevilkår her: Betingelser for bruk av RuterBillett-app | Ruter

Dersom du kan bevise at du rent faktisk hadde billett anbefaler vi at du sender en skriftlig klage og legger ved kopi av din billett i klagen. Du kan skrive at du finner det urimelig at du ikke i ettertid kan få slettet boden når du rent faktisk kan bevise at du hadde billett ved tidspunktet for billettkontrollen.

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 26.1.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål