Spørsmål og svar

Fikk bot fra Ruter fordi Vipps ikke fungere. Hvem har rett?

Gutt, 17

Hvem har rett? Jeg eller Ruter? Jeg fikk en bot på Grønland da jeg skulle dra fra Hasle til Oslo S med en venn. Jeg har prøvd å kjøpe billett på telefonen, men det gikk ikke da Vipps ikke fungerte riktig. Det var ingen billettautomat i nærheten av stasjonen eller kiosk. Jeg gikk på toget og ut på byen, da jeg møtte kontroll. Jeg prøvde å forklare dem, men de sa at jeg måtte kjøpe billett før jeg gikk på. Jeg kontaktet support med bevis og sånt, men de sa basically: "Vi hadde ingen kjente feil i appen under kontrolltidspunktet. Har man ikke kjøpt billett, har man heller ikke rett til å benytte seg av tilbudet, uavhengig av årsaken til hvorfor man reiser uten billett. Dette gjelder likt for alle reisende, og alle vil på lik linje bli ilagt et gebyr i en slik situasjon." De siste dagene har jeg prøvd å holde meg unna kollektivtransport. Jeg har dessverre ikke råd til å betale tilbake som en 17-åring. Jeg kontaktet Transportklagenemnda, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre mer.

Svar

Hei,

Det er veldig forståelig at det føles urettferdig å få bot når du faktisk prøvde å kjøpe billett. Det var riktig av deg å kontakte Transportklagenemnda – det er de som kan vurdere om boten fra Ruter er riktig eller ikke.

Jeg må likevel nevne at det kan være vanskelig å vinne frem i slike saker når billetten ikke var kjøpt før du gikk på banen. Det er veldig strenge regler om at billetten være i orden før du går om bord.

Siden det ikke var noen feil med selve Ruter-appen, kan det også bli vanskelig å slippe å betale boten. Hvis Vipps ikke fungerte, forventes det at man prøver en annen betalingsmåte, for eksempel kortbetaling i appen.

Når det gjelder at du ikke har råd til å betale, kan du prøve å kontakte Ruter og forklare situasjonen, kanskje det er mulig å finne en løsning som fungerer for deg.

Håper dere kan finne en god løsning!

Vennlig hilsen Forbrukerrådet i samarbeid med Ung.no

Besvart: 7.11.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål