Spørsmål og svar

Fikk bot for å ikke ha bussbillett

Gutt, 15

Hei, var på vei til skolen. Så såg eg at hadde litt dårlig tid. Det var et bussstopp i nærheten. Bussen kom med engang så eg måtte løpe etter den. Gikk inn på bussen, og tok opp telefonen for å kjøpe en billett. Gikk inn på skyss appen. Så ute av det blå kommer det en jwl securitas klovnbort til meg for å spørre om billett. Eg sier at eg holder på å kjøpe en. Så sier han at det går ikke. Han og den andre klovnen. Spør om navn, alder og alt det der. Prøver å forklare at eg har dårlige tid og at løp inn på bussen for å betale når eg hadde kommet in. Det var tydeligvis ikke en god nok grunn. Tenker for megselv at det er helt idiotisk å vente på neste bus fordi jeg ikke hadde kjøp for 2 sekunder siden. Jeg gir navn og at det. Men lyger på alder. Eg sier eg er 14 for å forhåpentligvis slippe bot. Nå bare venter jeg på et advarsel brev eller en bot. Klarer ikke å tenke på noe annet enn dette. Er det så vanskelig å be om litt tillit fra et annet menneske? Var inne på appen og.

Svar

Hei!

Busselskapene kan være veldig strenge når det gjelder billettreglene. De fleste selskapene har regler om at du må ha en aktiv billett når du går om bord på bussen, hvis ikke risikerer man vanligvis å få bot.

Men de burde også "se an" situasjonen i noen tilfeller, som f.eks dersom du så vidt rekker bussen, slik at du er nødt til å kjøpe billetten rett etter du har kommet om bord. Kanskje er du skikkelig uheldig og opplever at appen henger/lagger i tillegg?

Når du er mindreårig, så har du egentlig ikke lov til å forplikte deg til å betale noe i framtiden. Med andre ord: Du har egentlig ikke lov til å betale noe med faktura. Det betyr at busselskapet egentlig ikke kan sende boten til inkasso, dersom du velger å ikke betale.

Hvis du får boten i posten, kan du vurdere å sende inn saken til Transportklagenemnda. De kan behandle slike saker, slik at du får en avgjørelse på hva som er riktig i saken din. Dette er gratis. Her er en lenke til dem:

https://reiselivsforum.no/web/klageinformasjon/buss/

Lykke til!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 14.2.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål