Appen samarbeidet ikke da vi prøvde å kjøpe billett. Feil at vi fikk bot?
Annet, 16
Hei! Jeg og tre venninner tok toget fra Høvik til Oslo. Da vi satt oss på toget vippset vi hun ene venninna vår slik at hun kunne kjøpe bilett for alle. Da hun skulle betale for bilett ville ikke kjøper gå igjennom da det var noe feil med hennes app. Jeg forsøkte og betale og det gikk igjennom. 3 min ettp kom bilettkontroll og scannet biletten. De sa biletten var nylig kjøpt og at det da ikke telles, han ga oss bot På 950kr selvom vi hadde betalt før vi visste at de skulle komme, vi forklarte hvorfor biletten var kjøpt etter at toget kjørte videre til neste stopp men han ga oss fortsatt bot. Er dette feil? Kan jeg klage og skulle jeg fått den boten da det var en feil med appen? Vi betalte jo før de kom og vi hadde jo allerede bilett 3/4 min før de kom?
Svar
Hei!
Så frustrerende når appen ikke samarbeider.
Du skriver at dere prøvde å kjøpe billett da dere satt på toget. Men er du på toget og har ennå ikke kjøpt en billett kan du forvente å få en bot. Det er ditt ansvar at du har en gyldig billett tilgjengelig før du går om bord på toget. Forutsetningen for å kunne reise med toget er at du kan vise gyldig billett ved kontroll. Har du kjøpt billett via mobilen, må denne også være tilgjengelig ved billettkontroll.
Jeg forstår imidlertid frustrasjonen din, fordi dere prøvde å kjøpe billett, og dere hadde ingen intensjon om å snike på toget.
Jeg anbefaler at du sender en skriftlig klage og forklarer til selskapet hva som var bakgrunnen og hva som skjedde. Dersom du ikke får medhold har du mulighet for å klage til Transportklagenemnda. Du finner all nødvendig informasjon her.
Lykke til!
Hilsen juristen, ung.no.
Besvart: 16.3.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål