Spørsmål og svar

Har fått bot på toget som jeg er uenig i - Hva an jeg gjøre?

Jente, 15

Var på toget da det kom en billetkontroll. Var på vei til å finne frem billet men dekningen på mobilen virket ikke og derfor kunne den ikke koble seg til nett. Fikk derreter bot på 950kr Annen gang gikk jeg på samme vognen igjen å satt meg ned for å bestille. Fikk derretter bot for å ikke ha den klart med en gang jeg gikk inn døren. Følte ikke helt at dette var rettferdige bøter

Svar

Hei Jente 15 år.

Å ilegge gebyr fordi elektroniske billetter sjekkes på steder uten internettdekning, vil være helt urimelig.

Men er du på toget og har ennå ikke kjøpt en billett kan du forvente å få en bot. Det er ditt ansvar at du har en gyldig billett tilgjengelig før du går om bord på toget. Forutsetningen for å kunne reise med toget er at du kan vise gyldig billett ved kontroll. Har du kjøpt billett via mobilen, må denne også være tilgjengelig ved billettkontroll.

Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage og forklarer til selskapet hva som var bakgrunnen. Dersom du ikke får medhold har du mulighet for å klage til Transportklagenemnda. Du finner all nødvendig informasjon her: Norsk ReiselivsForum

Du kan lese dette utspill fra Forbrukerrådet: Ruter og NSB mangler ryggdekning : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Du kan lese mer om dine togrettighter her: Tog : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 24.8.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål