Var tom for strøm og fikk gebyr på toget selv om jeg hadde bilett
Jente, 16
Hei, jeg var på toget, og telefonen døde. Det kom billett kontroll og jeg sa at telefonen var død, men keg har gyldig billett som går ut om 12 dager. Jeg spurte om å få lade den på en stasjon slik at de kunne se at jeg faktisk har gyldig billett, dette sa vekteren nei til. Jeg viste til og med at jeg hadde lader, og jeg prøvde å lade den da jeg tilfeldigvis fikk øye på ett støpsel under noen seter. Det gikk ikke ann å lade der fordi støpselet funket ikke. Jeg fikk en faktura på kr 950,- er dette lov? Burde ikke kolubus vise litt skjønn for sine kunder som betaler hver måned for en måneds billett? Skal vi som faktisk har betalt gyldig billett få samme straff som dem som ikke betaler?
Svar
Hei
Når du reiser med tog, aksepterer du selskapets avtalevilkår. Det er hver enkelt passasjer sitt ansvar å kunne fremvise billett ved ombordstigning. Hvis du ikke kan vise gyldig billett, kan du bli ilagt et gebyr, noe du samtykker til når du går om bord i toget.
Jeg vil uansett anbefale deg å sende en skriftlig klage til selskapet, og bevise at du hadde gyldig billett på tidspunktet du fikk gebyret. Kontaktinformasjon til Kolombus finner du her.
Dersom dere ikke kommer til enighet etter minst én skriftlig klage, kan du ta saken videre til Transportklagenemnda.
Håper dette var til hjelp!
Hilsen juristen, ung.no
Besvart: 8.2.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål