Spørsmål og svar

Billettkontroll på toget- hvilke rettigheter har jeg?

Jente, 13

Hei. Jeg møtte bilettkontroll på toget i dag. Jeg tar til vanlig aldri det toget. Jeg har bilett for en annen sone. Bilettkontrollen nærmest tvingte meg til å kjøpe en bilett til nesten 60kr for et stopp som tok under ti min. Jeg skulle bare til en vennine. Jeg ville heller ikke kjøpe selv, ds jeg hadde AKURAT nok penger til å kjøpe en rideleir jeg har gledet meg til i evigheter. Jeg har også spart opp til denne selv. Jeg vet at jeg kan spørre foreldre, men de er i minus på penger hele tiden og jeg vil ikke spørre om koe mer. Deretter sa bilettkontrollen at fordj jeg ikke har råd til å til å kjøpe masse 4G( jeg har brukt opp min 1gb, måtte jeg betale nedten tredoblet prisen. Jeg er bare 13 år. Hvorfor skal en 13 åring sitte og gråte mens hun skriver dette fordi noen ville ha litt ekstra penger?! Er det lov å gjøre det? Og kan jeg klage eller prøve å få tilbake pemgene så jeg kan dra på rideleiren? Finnes det en løsning på dette? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre Hilsen jente 13 år

Svar

Hei.

Jeg skjønner at dette var en ubehagelig situasjon for deg.

Bøter for å ikke ha billett på bussen/toget/trikken osv., er et gebyr som blir ilagt av selskapet som er ansvarlig for kollektivtrafikken (f eks Ruter). Det har derfor ikke noe å si at du bare er 13 år.

Når vi tar for eksempel tog, er det på en måte en "avtale" om at vi skal ha billett når vi stiger inn på toget. Hvis man ikke har billett, kan man bli ilagt gebyr, og det aksepterer man når man går på toget.

Det er ikke noen nedre aldersgrense for når man kan ilegges gebyr for manglende billett på buss, tog osv. Så for å svare på spørsmålet ditt så kan du altså få gebyr hvis du blir tatt i billettkontroll, selv om du er under 15 år.

Dersom du mener at du har en sak kan klage skriftlig til transportselskapet. Har du behov for rettshjelp kan du kontakte: Ung rettshjelp - Gatejuristen - Kirkens Bymisjon eller Rettssenteret for å høre om de kan hjelpe deg.: Rettssenteret - Hva kan vi hjelpe deg med?

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 26.1.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål