Hadde gyldig togbillett, men fikk bot på grunn av manglende WiFi-tilgang.
Gutt, 18
Hei! Jeg tar toget til jobben hver dag. Kjøper en periodebillett hver måneder som koster meg over 2400kr. På slutten av hver måned hender det jeg går tom for mobildata, da jeg bruker dette mye gjennom måneden. Da får jeg ikke vist frem billetten. Ønsker heller ikke bruke mer penger på mobildata. Kan tog konduktører kreve at jeg betaler et gebyr på over 1000kr hvis jeg ikke får vist frem min billett? Vet at man er selv ansvarlig for å kunne vise fram gyldig billett, men det står på VY sine hjemmesider at det skal være internett ombord, internettet på toget fungerer nesten aldri på min strekning, noe jeg har grunn til å forvente da det står at det skal være det på regiontogene som jeg tar. Står også på deres nettside at de ikke kan garanterer «stabil» dekning. Men hvis men tolker ordet «stabil» kan det gi utrykk for at det kan være variasjoner i hastighet. Men i mitt tilfelle fungerer det ikke i det hele tatt. Det står bare på vilkårene på toget at man selv er ansvaret for strøm på mobil
Svar
Hei Gutt 18 år.
Når du reiser med tog, aksepterer du selskapets avtalevilkår. Som du selv påpeker, er det ditt ansvar å kunne fremvise billett ved ombordstigning. Hvis du ikke kan vise gyldig billett, kan du bli ilagt et gebyr, noe du samtykker til når du går om bord i toget.
Dersom du ikke har nok data i løpet av måneden, anbefaler jeg at du kjøper en fysisk billett, så du ikke er avhengig av internettet når det er kontroll.
Skriftlig klage
Send uansett en skriftlig klage til togselskapet, og legg ved dokumentasjon som viser at du hadde en gyldig billett på tidspunktet for kontrollen. I klagen kan du også påpeke at du sjelden har tilgang til WiFi, noe du anser som en del av tjenesten selskapet tilbyr.
Dersom dere ikke kommer til enighet etter minst én skriftlig klage, kan du ta saken videre til Transportklagenemnda: Om å klage - Norsk ReiselivsForum
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 10.9.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål