Spørsmål og svar

Hadde gyldig billett, men fikk bot. Hva gjør jeg?

Annet, 18

Jeg har fått bot på 1150kr fordi jeg hadde en gyldig billet men vekteren mente på at det var feil. En Vy-konduktør anbefalte meg å bruke kolumbus appen (Svart logo) får å betale billigere digitalt billet får å ta tog og alle de gangene så har konduktøren akseptert det. Men så plutseli så fikk jeg bot av en vekter som mente på at jeg skulle huske detaljer på tiden og måneden på billeten som jeg ble skikkelig forvirret av. Jeg kjønnte ingenting hvorfor jeg fikk 1150kr i bot av noe jeg har fått beskjed jeg skulle gjør med betalingen. Dette er en av de mest frustrerende tog reisen jeg har opplevd noen sinne pga det.

Svar

Hei!

Hvis du hadde gyldig billett, kan du klage på boten du har fått.

Når du kjøper og betaler for en billett, og bruker den innen fastsatt sted og tid, kan ikke vekteren gi deg bot.

Hvis du ikke kommer til enighet med avsender av boten til tross for at du forsøker å klage skriftlig, kan du klage til Transportklagenemnda (kollektiv)

Legg ved bevis på at du hadde gyldig billett (for eksempel skjermdump).

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Besvart: 13.8.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål