Fikk bot på bussen med høyere sats selv om jeg kunne betale på stedet.
Jente, 20
Hei, Jeg hadde kjøpt billett før jeg gikk på bussen på Sinsenkrysset. Sammen med meg på holderplassen gikk kontrollen også på. Han sjekket billetten min og sa at jeg hadde kjøpt billett for seint og at jeg måtte betale gebyr. Det er første gang jeg får gebyr så jeg sa til han at jeg kunne betale for gebyret der og da, men at jeg kommer til å klage. Han sa at det var greit. Jeg skulle av på bjerke (2 stopp fra Sinsenkrysset) så hadde jeg ikke muligheten til å betale for den i bussen og det er heller ikke slik at han ville ha gått av bussen for å la meg betale heller. Han ga med gebyrlapp også gikk jeg av bussen. Etter at jeg hadde gått av bussen så ser jeg at det står at jeg må betale 1470kr, og ikke 1200kr. Jeg skjønner at man får et gebyr på 1470kr hvis man ikke har muligheten til å betale der og da, men jeg hadde muligheten til å gjøre det bare at jeg måtte av på bjerke uansett. Jeg synes at dette er feil behandlet av situasjonen. Har sendt klage, men ønsker input fra dere også.
Svar
Hei Jente 20 år.
Det høres ut som du har en god grunn til å klage på gebyret, da det virker som om du ønsket å gjøre opp for deg på stedet, men ikke ble gitt muligheten før kontrolløren utstedte gebyret.
Klag skriftlig
Send en skriftlig klage og forklar at forklar at billetten ble kjøpt rett før du gikk på bussen og at du derfor mener den burde være gyldig Argumenter for at du ønsket å gjøre opp for deg på stedet, men ble hindret på grunn av situasjonen. Da du så på boten oppdaget du at du var blitt belastet den høyere satsen (1470 kr). Poengter at du uttrykte vilje til å betale gebyret på stedet, og at du opplever det som urimelig at du ble hindret fra dette da kontrolløren ikke gav deg mulighet til å betale før du gikk av på Bjerke. Be om reduksjon til lavere sats med tanke på at du var villig til å betale umiddelbart, be om at gebyret reduseres til 1200 kr eller om mulig frafalles helt, da du hadde intensjon om å betale korrekt billett.
Det kan også være nyttig å etterspørre dokumentasjon fra selskapet på tidspunktet for billettkontroll og sammenligne dette med tidspunktet på billettkjøpet, dersom det kan støtte din sak.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 30.10.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål