Kan undervekt og manglende mens, gi blurry syn? Bør jeg raskt til lege?
Jente, 19
Hei! Jeg har ikke hatt mensen på flere år på grunn av en periode med undervekt, og lurer på om man kan få tåkete/ blurry syn av lavt østrogen på grunn av det? Fikk time hos gynekolog men det er midt på høsten. Kan å nevne dette til fastlege gi meg time tidligere?
Hei kjære deg
Du skriver at du ikke har hatt mensen på flere år. Dette er i seg selv grunn til at du bør få oppfølging av fastlege (og så henviser fastlege evt til gynekolog OM det er nødvendig). Hvis man går uten mensen, kan det få følger for skjelett og helsen ellers. Så manglende mens over tid/flere år, bør man absolutt gå til lege for! Dette bør du få time hos fastlegen for, dersom du ikke alt blir fulgt opp pga det!
Så spør du om blurry syn/tåkesyn. Det kan være en sammenheng mellom tåkesyn og østrogen. Lavt østrogen kan påvirke slimhinner (som øyet har) og gi blant annet tåkesyn. Men det er andre årsaker som som oftere gir tåkesyn og som kan være mer aktuelle.
F eks kan underernæring og mangelsykdommer pga det, gi tåkete syn. Lavt blodtrykk (pga undervekt) kan gi det samme. Tørre slimhinner er kanskje den vanligste årsaken til tåkesyn.
Hvis du nå har fått tåkesyn, bør dette følges opp - uavhengig av om det har å gjøre med manglende mens/østrogen.
Så du bør få deg time hos fastlegen - for både tåkesyn, men også for å få fulgt opp manglende mens. Det kan være en sammenheng her, men trenger ikke være det. Begge deler må uansett følges nøye opp av lege. Man trenger ikke gå direkte til gynekolog pga manglende mens. Fastlegen vil henvise til gynekolog for dette, hvis det blir nødvendig.
Alt godt! Vennlig hilsen lege, ung.no
Besvart: 25.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

