Spørsmål og svar

Hva er forskjellen på en transkvinne og en transmann?

Jente, 19

Hva er forskjellen på en transkvinne og en transmann?

Hei

Det er et veldig fint spørsmål, og det er lett å bli litt forvirret av begrepene.

Forskjellen handler om hvilket kjønn personen identifiserer seg som, ikke hvilket kjønn de ble tildelt ved fødselen.

Så en transkvinne er en person som ble registrert som gutt ved fødselen, men som vet eller opplever at hun er kvinne.

En transmann er en person som ble registrert som jente ved fødselen, men som vet eller opplever at han er mann.

En enkel huskeregel er å se på det siste ordet:

  • En transkvinne er en kvinne.
  • En transmann er en mann.

Ordet trans forteller at personens kjønnsidentitet ikke stemmer med kjønnet de fikk tildelt ved fødselen.

Håper det ble klarere nå.

Vennlig hilsen helsesykepleier

Besvart: 19.6.2026

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål