Kan briller for skjeve hornhinner hjelpe når jeg har vondt i øynene?
Jente, 19
Jeg har vært innom mye å målt synet. Det er ikke ut til at de klarer å finne noe og jeg har blitt målt fra +1 til -3 (profesjonelt). Jeg ende opp med +1 briller, men føler ikke jeg ser noe ordentlig med dem. Det er mest på grunn av smerte i øyne og hode jeg sjekket det opp. Jeg har prøvd briller med en lav minus styrke og føler det er gange komfortabelt. Jeg har også skjeve hornhinner. Tingen er at jeg vurderer å kjøpe noen briller med kun de skjeve hornhinnene (jeg fikk beskjed om at det ikke var noe de gadd å gjør noe med hos øyelegen siden tallene er så lave, altså -0,50 og -0,75. Men jeg snakket med min sjef om plagene og hun anbefalte en nettside hvor jeg kan bestille briller. Jeg lurte bare på om det kan hjelpe med disse brillene for skjeve hornhinner, og om jeg eventuelt kunne legge til en svak svak minus uten at det ødelegger synet mitt (det føles mer komfortabelt med minus)
Hei!
Det høres frustrerende ut at du fortsatt har plager når du har vært til flere synsundersøkelser uten å få et klart svar.
Når det gjelder de skjeve hornhinnene dine, er det mulig at en korreksjon kan oppleves behageligere for deg, selv om verdiene er ganske lave. Samtidig er det vanskelig å vite på forhånd om dette faktisk vil hjelpe på smerter i øynene eller hodepinen. Slike plager kan nemlig ha flere årsaker enn bare synsfeil.
Jeg vil være litt forsiktig med å anbefale å bestille briller på egen hånd med en styrke som ikke er målt eller anbefalt av optiker eller øyelege. Selv om en svak minusstyrke føles mer komfortabel der og da, betyr ikke det nødvendigvis at det er den riktige korreksjonen for synet ditt. Det er heller ikke slik at en svak minusstyrke «ødelegger» synet, men feil briller kan i noen tilfeller gi mer anstrengelse eller gjøre det vanskeligere å finne ut hva som faktisk er årsaken til plagene.
Siden du har fått så ulike målinger som +1 til -3, og fortsatt ikke føler at du ser ordentlig med brillene du har fått, synes jeg det er mer naturlig å ta en ny vurdering hos optiker eller øyelege enn å eksperimentere for mye på egen hånd. Da kan du også fortelle at du opplever at svake minusglass føles mer behagelige, og høre hva de tenker om det.
Det er også verdt å huske at smerter i øynene og hodet ikke alltid skyldes synet. Tørre øyne, mye skjermbruk, migrene, spenninger i nakke og skuldre og andre ting kan gi lignende symptomer.
Ønsker deg alt godt videre!
Vennlig hilsen legen, ung.no
Besvart: 21.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål