Lønna mi blir sannsynligvis under 100 000 kroner. Hva med skatt?
Gutt, 18
Hei, Jeg fikk min første jobb noen dager siden, men jeg vet ikke hvordan virker skatt. Jeg får penger basert på hvor mange timer jeg jobber, og jeg sannsynligvis skal få under 100 000kr i året. Hvordan det fungerer med skatt (og frikort)?
Hei
Skatt på inntekten din, beregnes med bakgrunn i dine inntekter i løpet av et kalenderår. (Personer som ved utgangen av året har formue på mer enn 1 900 000 kroner, må i tillegg betale formuesskatt.)
Hvis den eneste inntekten du har er lønn, og lønna ikke overstiger 100 000 kroner i løpet av året, så kan du bruke frikort. Beløpsgrensen på frikortet er i 2026 på 100 000 kroner. Hvis lønna i 2026 blir høyere enn 100 000 kroner må du gå inn på skatteetaten.no og bestille skattekort.
Svaret på spørsmålet ditt blir derfor: Hvis du i 2026 ikke har andre inntekter (eller formue) enn lønn, så blir det ikke skatt hvis lønna er 100 000 kroner eller lavere i løpet av året. Når et nytt år starter kan du få nytt frikort.
Du har sannsynligvis allerede et frikort, men sjekk dette på skatteetaten.no. Hvis du får flere arbeidsgivere i løpet av året må du gå inn på skatteetaten.no for å fordele frikortet mellom dem. Lenke til skatteetaten.no -https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/
Hilsen Spleiselaget i samarbeid med ung.no
Besvart: 22.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål