Spørsmål og svar

Jeg har fått brun utflod og lurer på hvorfor?

Jente, 20

Hei, Jeg har fått brunt utflod eller mellomblødninger (litt usikker på hva det er) i det siste, men det er som alltid to uker etter mensen og kan vare en stund, alt fra noen dager frem til neste mensen. Jeg har gått på p-piller i snart 5 år og har også testet negativ for seksuell sykdom. Jeg skjønner ikke helt hva det kan være, eller om det er normalt. Har hatt mensen i over 8 år om det kan nevnes. Det er ingenting som lukter eller klør heller.

Hei!

Jeg skjønner at du lurer på dette, De er bra at du har sjekket deg forinfeksjon.

Det er ikke alltid at man finner en konkret grunn og i slike tilfeller så kan man ha effekt av å bytte type p-pille.

Jeg vil derfor anbefale deg å ta kontakt med legen din eller en helsesykepleier som sammen med deg kan vurdere om du trenger en annen hormonsammensetning for å få en bedre blødningskontroll. Det finne så mange ulike typer av p piller med ulikt hormon innhold. Kanskje trenger du å øke styrken noe?

  • TA kontakt med helsepersonell som kan veilede deg med dette.

Lykke til og god sommer til deg.

Med vennlig hilsen helsesykepleier.

Besvart: 22.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål