Hvordan meldes en yrkesskade?
Gutt, 20 år
SPØRSMÅL
Hei, jeg er sykemeldt fra jobben pga en arbeidsskade. Legen min har nevnt at jeg må ta vare på alle kvitteringer for å sende inn som yrkesskade men jeg har mistet fleste parten. Hvordan får jeg ordnet dette så nav/jobben får betalt legetimen mine?
SVAR
Besvart: 09.01.2025, 13.26
Hei!
"Yrkesskade er en personskade, sykdom eller et dødsfall som følge av en arbeidsulykke."
Det er arbeidsgiveren din som har meldeplikt til Nav ved yrkesskade.
Du kan sende skademelding selv til Nav ved arbeidsulykker eller skadelig påvirkning av stoffer ved yrkessykdom, hvis den som har meldeplikt ikke gjør det.
Du må sjekke med arbeidsgiveren din!
En yrkesskade som blir godkjent av Nav kan gi økonomiske fordeler når det gjelder utgifter knyttet til helseutfordringen (legebesøk o.l. - ta derfor vare på kvitteringene dne slik legen fortalte deg.)
Med vennlig hilsen NAV i samarbeid med ung.no
Relevant for deg
Her har vi valgt ut innhold vi tenker kan være nyttig for deg: