Hvordan meldes en yrkesskade?

Gutt, 20 år

SPØRSMÅL

Hei, jeg er sykemeldt fra jobben pga en arbeidsskade. Legen min har nevnt at jeg må ta vare på alle kvitteringer for å sende inn som yrkesskade men jeg har mistet fleste parten. Hvordan får jeg ordnet dette så nav/jobben får betalt legetimen mine?

SVAR

Besvart: 09.01.2025, 13.26

Hei!

"Yrkesskade er en personskade, sykdom eller et dødsfall som følge av en arbeidsulykke."

Det er arbeidsgiveren din som har meldeplikt til Nav ved yrkesskade.

Du kan sende skademelding selv til Nav ved arbeidsulykker eller skadelig påvirkning av stoffer ved yrkessykdom, hvis den som har meldeplikt ikke gjør det.

Du må sjekke med arbeidsgiveren din!

En yrkesskade som blir godkjent av Nav kan gi økonomiske fordeler når det gjelder utgifter knyttet til helseutfordringen (legebesøk o.l. - ta derfor vare på kvitteringene dne slik legen fortalte deg.)

Med vennlig hilsen NAV i samarbeid med ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Relevant for deg

Her har vi valgt ut innhold vi tenker kan være nyttig for deg:

Stengt - Åpner: 09:00

JobbØkonomien din

NavNav kan hjelpe deg med å finne jobb og fullføre utdanning. Du kan også få veiledning og pengestøtte, for eksempel hvis du er syk, trenger penger til bolig, er alene m...

Mandag

09:00 - 15:00

Tirsdag

09:00 - 15:00

Onsdag

09:00 - 15:00

Torsdag

09:00 - 15:00

Fredag

09:00 - 15:00

Lørdag

Stengt

Søndag

Stengt

Åpningstider for telefon kan avvike

Det er Faste ansatte som bemanner denne

Still ung et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.