Krav til inneklima og luftkvalitet for sveiser
Gutt, 19
Jeg jobber som sveiser, jobben har hatt for dårlig luftilstand, vi fikk kun em ekstra ventil til lufting etter at at noen ba om sjekk på liftilstand (den var fordårlig), vi bruker i tilleg stående vifter for å få ut røyken. Flere ganger hvir det er synlig belegg av røyk og metall støv i luften, jeg personlig har blitt utdelt et partikkelfilter som gikk ut på dato 2 år siden. Hva kan jeg gjøre. Å er alt dette egentlig lovlig i forhold til arbeidsmiljøloven
Svar
Hei!
Takk for at du tok kontakt med Arbeidstilsynet.
Det du beskriver høres ikke bra ut. Arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrifter stiller krav til at arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig med hensyn til helse, miljø og sikkerhet. Det skal være trygt for deg å gå på jobb, og du skal være like frisk når du kommer hjem, som da du kom på jobb.
Se blant annet:
Arbeidsmiljøloven § 4-4 - stiller krav til det fysiske arbeidsmiljøet, som skal være fullt forsvarlig ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, miljø, sikkerhet og velferd. Det innebærer blant annet at arbeidstakerne skal være sikret et fullt forsvarlig inneklima med luft fri for helseskadelige, sjenerende eller belastende forurensninger. Les mer om dette her.
Maskiner og arbeidsutstyr skal ha nødvendige verneinnretninger for å beskytte mot skader. Personlig verneutstyr (som partikkelfilter) skal være egnet og i god stand. Det er ikke tillatt å bruke verneutstyr som er utgått på dato, da dette kan gi mangelfull beskyttelse.
Arbeidsplassforskriften § 2-14 - stiller krav til at arbeidslokaler skal være utformet og innredet slik at de enkelte arbeidsplasser, personalrom mv. får tilfredsstillende klima med hensyn til temperatur, fuktighet, trekk, luftkvalitet og sjenerende lukt, og beskyttelse mot giftige eller helsefarlige stoffer mv. Luften i områder for arbeid eller opphold skal ha fullt forsvarlig oksygeninnhold.
Arbeidsplassforskriften § 7-1 - sier at det i arbeidslokaler mv. hvor arbeidet eller prosesser kan medføre forurensing av luften, skal ha mekanisk ventilasjon og prosesstilpasset avsug slik at konsentrasjonen av kjemikalier i arbeidsatmosfæren holdes på et fullt forsvarlig nivå.
Ventilasjonen bidrar til å redusere behovet for personlig verneutstyr og fjerner forurensningen når det forurensende arbeidet er avsluttet.
Allmennventilasjon alene har begrenset betydning for eksponeringen. Det er derfor krav om prosessavsug nær kilden ved innendørs arbeid der det er praktisk mulig for å redusere eksponering til lavest mulig nivå.
Kort oppsummert har arbeidsgiver plikt til å:
- Sørge for nødvendig tilrettelegging og utstyr.
- Sikre at arbeidsmiljøet ikke medfører helseskade.
- Tilby nødvendig og fungerende verneutstyr.
- Gjennomføre risikovurderinger og iverksette tiltak for å redusere eksponering for helseskadelige stoffer.
Hvem kan hjelpe deg?
- Snakk med arbeidsgiver om forholdene, eventuelt med bistand fra tillitsvalgt eller verneombud på arbeidsplassen.
- Du kan kontakte fagforeningen din (hvis du er medlem) eller Ung rettshjelp - et gratis tilbud til alle under 25 år.
- Dersom det ikke hjelper, og forholdene ikke bedrer seg, kan du tipse oss her: Tips oss - Arbeidstilsynet
Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar kun er veiledende. For å gi deg et best mulig svar bruker vi ofte kunstig intelligens som støtte. Spørsmålene dine blir alltid lest av mennesker, og svaret kvalitetssikres av fagpersoner. Du får altså svar fra mennesker – med litt hjelp av teknologi.
Besvart: 11.11.2025
Oppdatert: 11.11.2025
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål