Er spiseforstyrrelse en jenteting?
Gutt, 15
Hei ung.no, Jeg har symptomer på spiseforstyrrelser og vil spørre legen min om hjelp men, jeg er usikker fordi jeg er en gutt og mange mener spise forstyrrelser er en jente ting og jeg lurer på er det faktisk det? Mvh gutt 15
Hei.
Spiseforstyrrelse er ikke en sykdom bare jenter har. Jeg har jobbet i mange år med spiseforstyrrelse og har møtt mange gutter som strever med denne sykdommen.
Det er leit å lese at du strever med spiseforstyrrelse, men jeg er glad for å lese at du ønsker å snakke med legen din om dette. Du trenger hjelp og støtte til å komme ut av denne sykdommen. Spiseforstyrrelse er en vond sykdom som det er viktig å få hjelp til å komme ut av. Det finnes god behandling og det er viktig å få hjelp tidlig.
Jeg oppfordrer deg til å snakke med en voksen og fastlegen din så raskt som mulig slik at du får den hjelpen du trenger.
Vennlig hilsen familieterapeut/sykepleier med spesialitet på spiseforstyrrelser
Besvart: 8.6.2022
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
