Huden min er lite elastisk. Kan jeg gjøre noe for å forbedre det?
Jente, 20
Hei Jeg har veldig lite elastisk hud. Sitter jeg i lotusstilling får jeg rynker oppover hele låret, det samme skjer om jeg presser huden litt sammen. Da jeg var yngre var jeg overvektig og har mange strekkmerker på magen etter det, mens moren min som har gått gravid har langt færre. Hvorfor er huden min slik, og er det noe jeg kan gjøre for å forbedre det?
Hei.
Takk for at du skriver til oss på Ung.no om det du lurer på. Når det gjelder hvilken type hud man har og hva man kan gjøre med huden er det nok ikke et konkret svar på det. Det er mest genetisk betinget og sagt på en annen måte er man født med den hudtypen man har og den kan ikke endres på. Samtidig er det viktig å vite at hud tilstander kan påvirkes av indre og ytre faktorer som for eksempel sol, tørr ute- og inneluft, hormoner, medisiner, stress, vektnedgang/oppgang, kost eller bruk av kosmetikk. Det at du får rynker når du sitter i for eksempel lotus stilling høres helt normalt ut for da er jo beina i strekkstilling og noen områder vil strekke/rynke seg mer enn andre. Prøv heller å fokuser på at du mestrer å sitte i den stillingen for det er det ikke alle som klarer. Jeg legger ved noen artikler som du kan ta en titt på om du syns de er interessante.
Med vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no
Besvart: 11.10.2025
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål


