Hvordan får jeg jobb etter en bachelor?
Gutt, 19
hei, jeg har et ønske om å studere internasjonale studer om jeg kommer inn på det, men jeg er itt bekymret med tanke på jobb etter utdanningen. hvilke muligheter har jeg med den sånn egentlig? eller bør jeg ta master for å få relevant jobb innen for dette feltet?
Hei!
Så spennende at du vil studere!
Det om man får jobb etter fullført studie avhenger mye av hvor engasjert du er under studietiden din. Det vil være mye lettere å få jobb om du får en relevant deltidsjobb eller praksis under studietiden din. Det å melde seg inn i en studentforening hjelper også!
Det er litt vanskelig å svare på hva som er en “relevant” jobb, ettersom intenasjonale studier er et veldig bredt studie. Om du interesserer deg for et spesielt tema, og opparbeider deg erfaring og kompetanse, tror vi absolutt at det er mulig å få seg en jobb! Mange får seg jobb i de ulike departementene, i frivillige internasjonale organisasjoner, og i mediene.
Det er også en rekke mastergrader man kvalifiserer for om man tar en bachelor i internasjonale studier. Her har du en liste over mastergrader som tilbys ved UiO :)
Håper dette svaret var til hjelp. Lykke til!
Vennlig hilsen
UngInfo i samarbeid med ung.no
UngInfo er et informasjonssenter for alle under 27 år.
Besvart: 23.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål