Spørsmål og svar

Hvorfor skal vi lære algebra og diktanalyse?

Gutt, 15

Hei, jeg lurer på om hvorfor vi lærer om algebra og diktanalyse på skolen når 90% av folk ikke får bruk for det senere i livet altså algebraen og diktanalysen drar bare gjennomsnitts karakteren min nedover og jeg blir veldig umotivert av skolen.

Svar

Hei!

Det er som du sier mange temaer på skolen som flere av dere elever ikke kommer til å komme borti, annet enn på ungdomsskolen og på videregående. Når noe er vanskelig å lære eller ikke er interessant, betyr det at vi kan komme til å slite med å ha særlig motivasjon for faget også.

Likevel er det slik at "alle" skal lære det aller meste, i alle fag. Dette er blant annet fordi mange ikke vet om de kommer til å få bruk for lærdommen senere. For eksempel vil det være veldig bra med algebra for en som skal bli revisor, eller som skal drive med handel eller ha egen bedrift seinere i livet. En som tenker at drømmeyrket er bilmekaniker, kan senere komme til å ønske å eie et verksted selv også. Da trengs disse mattekunnskapene!

Norskfaget er også viktig for framtidige jobber. Det skal skrives brev, det skal drives reklame, og jo bedre språk og språklige virkemidler, desto lettere er det å bli tatt seriøst i en tøff bransje, uansett yrkesretning. Slik kan vi finne argumenter for alle fag.

Når lærerne i de ulike fagene skal sette karakterer, vurderer de elevene ved hjelp av en felles beskrivelse av lav, middels og høy måloppnåelse i dette faget. Og målene er de samme for alle, i hele Norge. Dette for at systemet med karakterer skal bli så rettferdig og likt som mulig. Da er det ingen som får fordeler over andre.

Det kan være lurt å be faglærere om hjelp til motivasjon. For eksempel kan diktanalyse være morsomt, hvis selve diktet faktisk er litt kult. Og en skriveoppgave kan være interessant, hvis du får bruke ett av dine mange interessefelt for å vise skrivekompetansen din. Og spør gjerne mattelærer om en demonstrasjon på hvordan algebra faktisk brukes i praksis.

Innholdet i det dere elever skal lære, er bestemt av Stortinget. Fagfornyelsen skal ta mer hensyn til hver enkelt elevs interesser, så ta gjerne opp dette med faglærerne deres! Etterlys tverrfaglige, fordypende oppgaver, og som baserer seg på elevens lyst til å finne ut av ting :-).

Vi har forskjellige interesser, så vi blir selvfølgelig også flinke i ulike fag. Når et fag er vanskelig å interessere seg for, er det lurt å være ekstra "på" i de fagene som er interessante - slik kan en få et OK gjennomsnitt for å komme inn på det utdanningsprogrammet en ønsker seg på VGS. Om ikke annet, kan dette være en motivasjonsfaktor for å gjøre det best mulig i alle fag.

Lykke til med siste del av tiden på ungdomsskolen!

Med vennlig hilsen rådgiver/ungdomsskolelærer, Ung.no

Besvart: 29.10.2021

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål