Spørsmål og svar

Trenger jeg å være redd for å prate med legen min på DPS?

Jente, 20

Trenger jeg å være redd for å prate med legen min på DPs? Gruer meg alltid til å prate med legen, og er redd for det. Fordi jeg syns hun virker så streng, og er streng på dette med å ikke gi meg nye medisiner ogsånt. Men vil legen meg alltid det beste? Kan jeg stole på det? Å hvordan være mindre redd for samtaler med legen? Hvordan tørre å prate mer med legen om det jeg opplever?

Hei!

Så fint at du skriver til oss i ung.no og spør om dette! Vi er her for deg!

Jeg skjønner at dette plager deg og gjør samtalene på DPS vanskeligere, men du kan være helt trygg på at legen alltid vil deg det beste.

Akkurat som alle andre, er leger og andre behandlere også forskjellige med sin egen stil og personlighet. Noen kan virke strengere enn andre. Men jobben deres er å gi pasientene så god hjelp som mulig, og dette tar de på alvor.

Jeg vet ikke hvor lenge du har snakket med legen du går til, men ofte vil det føles lettere etter hvert, når dere er blitt bedre kjent og du er mer trygg på henne.

Hvis det er ting du opplever som du synes det er skummelt å si, kan du skrive det ned og vise henne det i timen. Det er viktig at legen vet mest mulig om hvordan du har det, slik at hun kan hjelpe deg best mulig.

Jeg håper dette var til hjelp for deg og ønsker deg alt godt! Stå på!

Hilsen spesialvernepleier i psykisk helse

Besvart: 23.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål