Spørsmål og svar

Har fått "faktura" fra Apple selv om jeg har betalt, må jeg betale denne?

Gutt, 17

Jeg har kjøpt noe i en app fra AppStore for mer enn to år siden, og har fått en faktura fra Apple på Mail. Det står i kjøpshistorikken min på Apple at jeg har blitt trukket for riktig sum, men også her står det «samlet fakturabeløp» foran prisen. I transaksjoner i nettbanken står det at jeg har betalt «Apple.com/bill». Jeg biter meg merke i at jeg har fått en faktura, burde det ikke vært en kvittering? Er svært engstelig over dette.

Svar

Takk for at du henvender deg til Ung.no

Det er vanlig at Apple sender en "faktura" på e-post etter et kjøp, og at denne fungerer som en form for kvittering. At det står «samlet fakturabeløp» er trolig en standardformulering hos Apple. Så lenge kjøpet vises i kjøpshistorikken din, og betalingen i nettbanken er trukket av "Apple.com/bill", tyder det på at betalingen er registrert.


Den vanligste betalingsmåten i apper er at beløpet trekkes direkte fra kortet ditt. Dersom det du har mottatt faktisk er en faktura som krever betaling, vil du sannsynligvis også motta en påminnelse fra Apple om manglende betaling for denne.


Du kan også lese mer om hvordan du avslutter et abonnement fra Apple eller et abonnement du har kjøpt i en app fra App Store på nettsidene til Apple her: Hvis du vil avslutte et abonnement fra Apple - Apple-kundestøtte (NO)

Håper dette er til hjelp for deg!


Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med Ung.no

Besvart: 6.5.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål