Hjelp med faktura etter kjøp i mobilspill via Apple Pay
Jente, 16
Hei, jeg var så dum å kjøpte noen pakker på et spill på mobilen min. Jeg brukte Apple pay og nå får jeg Mail om at jeg har fått faktura på dem. Jeg skjønner ikke om jeg får papirer eller noe mer jeg må betale for, kan dere hjelpe meg?
Svar
Hei Jente 16 år.
Når du kjøper noe i et mobilspill via Apple Pay, blir betalingen vanligvis trukket direkte fra betalingsmåten du har lagt til i Apple Pay (for eksempel et tilknyttet bankkort eller kredittkort). Fakturaen du mottar på e-post er bare en kvittering fra Apple som viser hva du har kjøpt, og det er ikke noe mer du må betale utover det som allerede er trukket fra kontoen din.
Hvis du vil dobbeltsjekke betalingen, kan du gjøre følgende:
- Logg inn på din Apple-ID på Apple sitt nettsted eller i App Store-appen på telefonen.
- Gå til kjøpshistorikken din for å se hvilke beløp som er trukket og for hvilke kjøp.
Hvis du fortsatt er usikker eller ønsker å kansellere fremtidige kjøp i dette spillet, kan du gjøre følgende:
- Deaktivere kjøp i apper ved å gå til telefonens innstillinger:
- Gå til Innstillinger > Skjermtid > Begrensninger for innhold og personvern > Kjøp i iTunes og App Store.
- Velg "Ikke tillat" under "Kjøp i appen".
Hvis du mener det har blitt trukket feil beløp, eller du ikke var klar over kjøpene, kan du kontakte Apple Support for å diskutere muligheten for refusjon.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 21.1.2025
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål