Spørsmål og svar

4 blødninger på 2 måneder. Forslag om P-piller, men. Påvirker gymmen min.

Jente, 15

Hei jeg er en jente på 15 år og jeg har veldig uregelmessig mensturasjon. Jeg fikk mensen for første gang på slutten av 7 klasse (går i 10 nå) og da var det uregelmessig i ca et år men så ble det bra fikk alltid mellom 25-30 dager. Nå har det blitt sånn igjen har hatt mensen 4 ganger i løpet av siste 2 mnd. Fastlegen sa jeg kunne gått på p-piller men at det ikke er noe hun kan vil anbefale. Er sykt usikker nå vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er jo veldig irriterende å ha mensen så ofte og det påvirker skole (svømming i gymmen) ogsånn også.

Hei

Takk for at du skriver til Ung.no

Forstår at 4 blødninger på 2 måneder er slitsomt.

Mensen hos enkelte av oss kan og bli påvirket av hendelser i livet som vi ikke helt har kontroll på. Da kan vi oppleve som du gjør nå blødninger som er uregelmessige. Tenk etter om du har hatt opplevelser som har vært vanskelige for deg. Ting du har opplevd som du ikke forsto.

Finner du ikke noe og du opplever det her igjen. Da tenker jeg du skal snakke med en gynekolog å få tatt en sjekk.

Det er normalt med uregelmessige blødninger som du har vært gjennom, men etter så lang tid helt regelmessig. Da er det greit å bli sjekket hos en gynekolog.

Er alt bra kan gynekologen muligens gi deg tips anbefalinger som kan være fine for deg.

Vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no

Besvart: 22.8.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål