Spørsmål og svar

Butikken har utbetalt et større beløp enn jeg hadde krav på

Jente, 19

Hei. Jeg bestilte garn til to gensere og ett par votter fra en strikkebutikk på nettet. Så endte jeg opp med å returnere garnet for én av genserene. Garnet for én genser kostet 1140kr. Noen uker senere fikk jeg en mail om at varen min har blitt delvis redundert. Så fikk jeg en til lik mail. Og noen dager senere ser jeg at jeg har fått refundert dobbelt opp av en genser, så 2280kr, da jeg kun returnerte én genser. Er jeg nødt til å sende mail og si ifra, eller kan jeg beholde pengene? Har ikke fått noe mail eller informasjon hittil fra de om dette. Og hvilke konsekvenser kan jeg få dersom jeg ikke sier ifra og ikke sender tilbake pengene?

Svar

Hei Jente 19 år.

I Norge har vi en foreldelsesfrist på 3 år, noe som betyr at butikken har rett til å kreve tilbake den overskytende summen i opptil 3 år etter feilutbetalingen.

I tillegg finnes det i norsk rett eksisterer prinsippet om lojalitetsplikt. Dette prinsippet innebærer at begge parter, før, under og til en viss grad etter kontraktsforholdet, har en plikt til å opptre noenlunde lojalt overfor hverandre. Dette innebærer å ikke i urimelig grad undergrave den andre partens interesser i kontraktsforholdet, gitt den tilliten som partene har vist ved å inngå en juridisk bindende avtale.

Dersom feilen ikke blir oppdaget, vil det ikke ha noen juridiske konsekvenser for deg. Likevel kan det være at man sitter igjen med en følelse av dårlig samvittighet når man mottar noe feilaktig, derfor kan det være klokt å informere butikken om feilen som har oppstått.

I verste fall kan butikken kreve forsinkelsesrenter på beløpet de har feilutbetalt deg. Den gjeldende rentesatsen er for øyeblikket 12.5 prosent.

Vi anbefaler sterkt at du sender en e-post til butikken og gjør dem oppmerksomme på den doble utbetalingen de har gjort til deg.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 15.4.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål