Spørsmål og svar

Skal jeg betale erstatning for noe jeg har ødelagt?

Gutt, 17

Hei, jeg og en venn hadde et uhell på sykkel der vi kræsjet. Dette endte opp med at bak hjulet på el-sykkelen hans ble bøyd. Faren hans krever nå 2500 i erstatning. De har ikke forsikkring på sykkelen! Har vi rett på å betale erstatningen, eller blir dette dekket av inboforsikring? Plis hjelp! Ps: vet ikke hva inboforsikkring er! Faren truer også med å andmelle meg!

Svar

Hei Gutt 17 år.

Selv om man er under 18 år kan det være at man må erstatte noe man har ødelagt. Man vil blant annet se på om det er rimelig at du må betale ut fra din alder, modenhet, handlemåte, økonomi og forholdene ellers.

Foreldre har også et eget ansvar for sine barns handlinger. Det gjelder for barn under 18 år som de bor sammen med.

I ditt tilfelle er det snakk om skade på en ting og da vil det være naturlig at erstatningen vil være å betale for en reparasjon av sykkelhjulet eller en utskiftning av hjulet hvis det ikke kan repareres.

Siden dere var to som var på sykkelen kan man evt. fordele reparasjonsutgiftene på begge så hver part betaler halvdelen hver. Det er viktig at du ber om at se dokumentasjon på at det vil koste 2500 kr å reparere el-sykkelen.

Bor du hjemme og har foreldrene dine en innboforsikring kan dine foreldre høre med forsikringsselskapet hva deres forsikring dekker og om forsikringen vil dekke i dette tilfelle. Det er i forsikringsvilkårene som regulerer hva som dekkes av forsikringen. Derfor vil det være en god ide å involvere dine foreldre i saken.

Blir dere ikke enige i saken, kan det være mulig å få hjelp fra Konfliktrådet. Konfliktrådet kan hjelpe med å mekle i saken. Hjelp fra Konfliktrådet er gratis, og det tar vanligvis bare noen uker å få saken behandlet der.

Hvis dere fortsatt ikke blir enige, kan saken behandles i Forliksrådet. Forliksrådet kan hjelpe deg med å løse konflikter eller tvister gjennom megling, altså å forsøke å få partene til å komme til enighet.

Det er ikke snakk om en politisak og du trenger derfor ikke bekymre deg om dette.

Trenger du mer informasjon anbefaler vi at du tar kontakt med Forbrukerrådets veiledningstelefon så rask som mulig.

Du kan nå oss på telefonnummer: 23 400 500 mellom 09:00 og 14:00 mandag, tirsdag, torsdag og fredag og mellom 09:00 og 11:00 på onsdager.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 3.9.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål