Spørsmål og svar

Hva kan jeg gjøre dersom jeg mener lånekassen har begått feil?

Gutt, 20

Hei, Jeg skriver angående et avslag på min søknad om lån og stipend fra Lånekassen, et avslag som jeg mener er i strid med Lånekassens egne forskrifter og merknader. På grunn av dette avslaget står jeg nå igjen med en ubetalt regning på kr 52 800 fra Kristiania, som jeg er forpliktet til å betale uansett. Samtidig hindrer dette meg i å fortsette mine studier, og jeg må nå vente helt til neste høst med å fortsette utdanningen. Mitt spørsmål er: Hvilket kontrollorgan kan en sivil borger henvende seg til når et forvaltningsorgan som Lånekassen bryter sine egne regler, og dette fører til betydelige økonomiske og personlige konsekvenser? Jeg har forsøkt å kontakte Lånekassen gjentatte ganger, men de har ikke vært villige til å lytte til eller vurdere min sak til tross for at feilen ligger hos dem. Dette oppleves som svært frustrerende og helt useriøst, spesielt fra et forvaltningsorgan med ansvar for så store pengesummer.

Svar

Hei!

Dersom du mener Lånekassen har begått feil, er det flere kontrollorganer du kan henvende deg til.

  • Klage til Lånekassen
    For det første bør du ha benyttet Lånekassens egne klagemuligheter. Det er viktig at du formelt klager på vedtaket innen fristen (normalt tre uker etter at du mottok avslaget). Du må forklare hvorfor du mener vedtaket er feil, med henvisning til de forskrifter og merknader du mener er brutt. Lånekassen plikter å behandle klagen og kan enten opprettholde eller omgjøre sitt vedtak.
  • Klagenemnda til Lånekassen Dersom du får avslag på klagen din, kan du klage på nytt og da vil saken bli sendt til klagenemnda til Lånekassen. Nemnda kan overprøve Lånekassens avgjørelse, og deres vedtak er bindende for Lånekassen.
  • Sivilombudet
    Hvis du mener Lånekassen har handlet i strid med god forvaltningsskikk eller brutt loven, kan du klage til Sivilombudet. Sivilombudet behandler klager på forvaltningsorganer som Lånekassen, og kan undersøke om vedtaket er i samsvar med loven og om riktig fremgangsmåte er fulgt. De kan også gi anbefalinger om hvordan saken skal behandles videre. Sivilombudet kan ikke endre vedtaket, men de kan bidra til at saken blir grundigere vurdert og eventuelt endret.
  • Domstolene Dersom du får avslag avslag fra alle disse instansene, er en siste mulighet å ta saken til domstolen. Dette er samtidig ofte en tidkrevende og dyr prosess, og det kan fort koste mer enn man tjener å ta saken til retten.

Lykke til videre!

Hilsen juristen, ung.no

Besvart: 5.10.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål