Hvorfor er det så komplisert å søke på sosialhjelp fra NAV?
Annet, 19
Hvorfor er det så komplisert å søke på sosial hjelp? Det er jo så stressende og gjør at jeg rett og slett blir syk eller rettere sagt sykere. fordi jeg er jo i denne situasjonen fordi jeg er syk, og skulle gjort alt for å ikke vært det og heller ha ett vanlig liv. Å skulle sende inn så mye privat og personlig informasjon til sosial søknad er det værste jeg har gjort, og det sier en god del hvis du had kjent meg. Hvorfor skal systemet gjøre at vi/jeg som har det tungt skal få det enda tyngre? Hvorfor ikke hjelpe, istede for å stresse og belaste brukeren. Jeg sliter så mye bare med tanken på den informasjonen jeg har måtte sendt inn, og det er så tungt og vondt å måtte gjøre det er altoppslukende.Hvorfor er systemet mere belastning enn hjelp? og hvorfor gjør ingen noe med det? Jeg vil jo ikke klare å bli frisk når systemet hindrer og er en stor belasting, men jeg må vær i systemet for å ha tak over hodet. Jeg ønsker å bli frisk, så hvorfor skal systemet være så vanskelig og belastende?
Svar
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Det er leit å høre at du opplever søknadsprosessen som så belastende for deg.
Det er mange og store spørsmål du har, og vi kan nok ikke gi deg et helt klart svar på alle.
Økonomisk sosialhjelp omtales gjerne som et sikkerhetsnett, og tas i bruk når alle andre muligheter er forsøkt. Den enkelte har i utgangspunktet ansvar for å sørge for eget livsopphold ved å utnytte alle reelle inntektsalternativer. Sosialtjenesteloven sier videre i korte trekk at for å vite om du har utnyttet alle andre muligheter til inntekt, så må det dokumenteres. Uten krav til dokumentasjon, så er det fare for at offentliges penger går til de som ikke trenger dem.
NAV skal også vurdere hvor mye støtte du trenger, det er også en grunn til at du må levere inn mye dokumentasjon.
Når det er sagt, så har vi all respekt for at det er tungt å skulle blottlegge sin egen situasjon og økonomi for fremmede saksbehandlere i NAV når du er syk, selv om de har taushetsplikt.
Du skriver at du er syk. Har du snakket noe med oss i NAV om hvilke støtteordning som er riktig for deg? Jeg tenker først og fremst på arbeidsavklaringspenger som en mulig stønad, les gjerne om den på våre nettsider.
Ring oss gjerne på telefon 55 55 33 33, tastevalg 1+1, så hjelper vi deg gjerne om du har flere spørsmål.
Vi ønsker deg alt godt videre.
Med vennlig hilsen
NAV, i samarbeid med ung.no
Besvart: 19.9.2022
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål