Spørsmål og svar

Hva en attest skal inneholde

Jente, 19

Jeg måtte si opp butikkjobben min etter tre uker da det ble oppdaget at jeg hadde tatt med et produkt hjem. Produktet var ødelagt og jeg trodde det var ok å ta det, men burde selvfølgelig visst bedre. Nå har jeg fått attest som er ok i starten, men så står det at mer informasjon kan fås ved å ringe nummeret til sjefen. Jeg vet at hen er negativ (har hele tiden vært ute etter meg) og ikke vil si noe positivt om meg hvis ny potensiell arbeidsgiver ringer. Er det ok at hen oppgir seg selv som "referanse" på denne måten? Jeg vil selv ikke føre opp vedkommende som referanse i cv'en min, og tenker nå at attesten er verdiløs og ikke kan brukes.

Svar

Hei, takk for at du tar kontakt.

Arbeidsmiljøloven § 15-15 oppgir hva en attest minst skal inneholde: § 15-15. Attest (arbeidstilsynet.no)

Loven sier ikke noe om det at arbeidsgiver oppgir seg selv som referanse i attesten. Verken at det er tillatt eller ikke tillatt.

Om du ikke kommer til enighet med arbeidsgiver i denne saken må du søke bistand fra fagforening, om du er medlem, eller advokat.

Hilsen Kristin i Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no

Besvart: 2.7.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål