Spørsmål og svar

Har ikke smarttelefon, får derfor ikke kjøpt månedskort

Gutt, 20

Jeg er fattig og har verken bankkort, smartmobil eller noe annet. Jeg har en simpel mobil og har ikke råd til å fylle på kontantkort mer enn en gang i mnd med 50-100kr Jeg tar buss hver dag og vil kjøpe sånn mnd kort men de har tatt vekk alt av mulighet til å gjøre dette Skyss sitt svar er uakseptabelt. De sier du skal enten - Punge ut mange kroner for en smarttelefon (og må jo også da ha kroner til å betale og kontanter funker ikke - Betale 60 kr (20kr ekstra) Til tross for korona "tæpping" så har jeg de siste årene: - Sabortert bankkort så "tæpping" er ødelagt - Brukt chip og kode og hosta i hånden hver gang jeg tasta kode og en ekstra gang før OK trykkes - Gått med samme munnbind i en uke før jeg kasta det i peisen eller noe - Generelt unngått å bry meg om hygiene - Betalt kontant mesteparten Hva skal jeg gjøre iforhold til skyss?? Jeg nekter å skaffe smartmobil. jeg får kanskje sjekka svar neste uke. Skriver ut spmll her på skolen der har vi data

Svar

Hei!

Det er kjedelig å være tvunget til å betale enkeltbilletter, bare fordi man ikke har smarttelefon.

Du kan prøve å sende en mail til Skyss, og utfordre dem litt med følgende:

Kontanter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Dette følger av Sentralbankloven § 3-5. Utgangspunktet er dermed at en selger ikke kan nekte å ta imot kontanter. Finansavtaleloven § 38 sier at du alltid har rett til å betale med tvungne betalingsmidler.

Så håper jeg at Skyss er villige til å finne en løsning, som gjør at du kan ordne månedskort, uten å måtte kjøpe smarttelefon.

Dersom det er noen som nekter å ta imot kontanter, kan du sende inn tips om dette til Forbrukertilsynet. De fører tilsyn med (kontrollerer) at bedrifter følger Finansavtaleloven. Link:

Forbrukertilsynet

Masse lykke til!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 23.9.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål