Spørsmål og svar

Hvorfor blør man etter en abort?

Jente, 17

Hvorfor blør man etter en abort? To uker syns jeg er lenge, er det sånn at man blør for å fullføre abortprosessen og at det er «rester» av fosteret som kommer ut?

Hei!
Godt spørsmål! Hvis det er snakk om en kirurgisk abort så er fosteranlegget (det som hadde utviklet seg til et foster) skrapet bort. Ved en medisinsk abort er fosteranlegget fortsatt så lite at det ofte ikke er spesielt synlig, eller kun ses som en litt større klump. I begge tilfeller er årsaken til den lengre blødningen den samme som ved mensen, - at livmorens øverste lag (slimhinnen) skilles ut. Dette er bygd opp akkurat som i løpet av menstruasjonssyklus, men er blitt mye tykkere som en del av graviditeten. Husk at du etter en abort alltid kan kontakte klinikken ved spørsmål eller behov for oppfølging.

Håper dette var oppklarende. Ønsker deg alt godt videre!

Mvh

Legen

Besvart: 29.6.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål