Spørsmål og svar

Bør jeg ta ut p-staven for å sjekke om jeg får mensen??

Jente, 18

Hei, jeg er 18 og har bare hatt mensen 13 ganger på 4 år (fikk det 4år siden). Det kan gå alt fra 1-7 månder mellom vær gang jeg får det. Men nå har det gått 1 år siden jeg fikk det og jeg er beskymret at noe er galt. Jeg tok pstav i juni og og fikk mensen i juli og så stoppet det. Jeg vet det er normalt og miste mensen når man går på pstav. Så lurer mest på om jeg burde ta den ut og se om jeg får mensen. Og om jeg kankje burde gå til lege?

Hei du!

Så fint at du spør!

Det er ikke rart du blir litt bekymret når mensen er uregelmessig.
Du vet sikkert at dette er normalt de første årene.


Nå når du har fått P-stav vil også dette være med å påvirke blødningene. En av de vanligste bivirkningene av p-stav er jo nettopp å miste mensen.

Dersom du ellers er frisk og er fornøyd med p-staven trenger du ikke ta den ut for å sjekke om du får mensen.

Siden du er bekymret kan det jo kanskje være fint å dra til fastlegen, få en prat og en sjekk. Selv om det mest sannsynlig ikke er noe som feiler deg, så kan du kanskje legge fra deg bekymringene?

Lykke til!

Vennlig hilsen Helsesykepleier

Besvart: 25.6.2026

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål