Spørsmål og svar

Hvem er Alarmtelefonen for Barn og Unge og hva kan man snakke om?

Jente, 17

Hei! Jeg lurer på noen ting om alarmtelefonen. 1. Koster det penger å ringe dit? 2. Kan foreldrene mine finne ut at jeg har ringt? F.Eks. at det står at jeg har ringt i telefonregninger eller noe lignende. 3. Kan jeg ringe dit hvis jeg bare føler for å snakke med noen når jeg er litt nedfor, Eller bør det være noe litt mer "seriøst" for at jeg kan ringe? Takk på forhånd!

Svar

Hei jente 17 år

Alarmtelefonen for barn og unge (som består av både telefon, chat og sms) er en døgnåpen tjeneste, og det koster ingenting å ringe dit. Bruker du mobilnettverk når du chatter kan dette koste deg noe.

Jeg er ganske sikker på at 116111, altså Alarmtelefonen for Barn og Unge kommer opp i telefonloggen din hvis du ikke har slettet loggen eller gjort noen innstillinger på telefonen før du ringer. Det vil også komme opp på telefonregning hvis dine foreldre ber om spesifisert regning.

Alarmtelefonen er for de som opplever ulike former for vold, overgrep eller omsorgssvikt, men vi ønsker å lytte til deg og ta deg på alvor – uansett hva du har på hjertet. Ofte er det en grunn til at man er litt nedfor, og det er Alarmtelefonen for Barn og Unge opptatt av å spørre deg om.
Alarmtelefonen samarbeider også med mange andre tjenester, og det er ikke usannsynlig at du også kan få hjelp til å kontakte den tjenesten som "passer" bedre for deg, og det du vil prate om.

Jeg håper dette besvarer spørsmålene dine

Mvh

Børre Møinichen
for Alarmtelefonen for Barn og Unge 116 111

Besvart: 16.11.2021

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål