Spørsmål og svar

Vi har kyssa og klint, hva bør være neste steg? Jeg er 13 år.

Jente, 13

Hei, jeg fikk en kjæreste for 16 dager siden, vi har både kysset og klinet, vi vil begge ta et neste skritt, men vet ikke hva det neste skrittet skal være. Jeg har tenkt på at jeg kan la han ta litt på brystene mine, men er ikke sikker på om vi er klar, har også tenkt på å bli litt mer komfortabel, at jeg ligger litt mer oppå han, men han sier selv at det er for tidlig. Vi skal være i lag idag, og vi skal spille, kose og kysse. Har dere noen tips om hva det neste steget bør være?

Hei.

Så fint at du spør oss tenker godt gjennom hvor langt du og kjæresten din bør gå. Det er viktig å være bevisst på hvor mye av deg selv du er villig til å gi til noen andre. Dere er bare 13 år, fortsatt barn og knapt blitt ungdommer.

Mitt råd til deg er derfor dette: Dere trenger ikke å gå videre. Stopp opp og hold tilbake. Vær sammen og vær gode med hverandre. Finn på masse gøy og vær sammen med venner. Bli godt kjent og trygge på hverandre over tid.

Ting endrer seg fort når man er ungdom. Mye spiller inn og følelseslivet svinger veldig. Hold derfor tilbake så mye du kan samtidig som dere finner på myte gøy sammen og har det fint sammen.

  • Stopp opp og nyt sommer sol og ferie sammen med hverandre og med venner.

Lykke til.

Med vennlig hilsen helsesykepleier.

Besvart: 23.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål